Polacy w obwodzie twerskim Posted on: April 30, 2008 Rosja to wielki kraj – najwi臋kszy na 艣wiecie. Jest 3 razy wi臋ksza od nierosyjskiej cz臋艣ci Europy, 2,5 raza wi臋ksza od Stan贸w Zjednoczonych Ameryki i Australii, kt贸ra pokrywa wi臋kszo艣膰 obszaru l膮dowego kontynentu australijskiego (Australia i Oceania). No i wreszcie jest ok. 55 razy wi臋ksza od obszaru dzisiejszej Polski. Do 1945 roku Polska i Rosja nie by艂y s膮siedzkimi narodami w sensie etnicznym. Tzn. polskie terytoria etniczne nigdy nie graniczy艂y bezpo艣rednio z rosyjskim obszarem etnicznym. Etniczn膮 Polsk臋 od Rosji oddziela艂y przez wieki etniczne ziemie bia艂oruskie i ukrai艅skie. Dopiero w wyniku II wojny 艣wiatowej Rosja (w贸wczas Zwi膮zek Sowiecki) wszed艂 w posiadanie p贸艂nocnej cz臋艣ci niemieckich Prus Wschodnich z g艂贸wnym miastem Kr贸lewcem – Kaliningradem. W ten spos贸b przez rosyjsk膮 enklaw臋 kaliningradzk膮 Polacy i Rosjanie stali si臋 prawdziwymi s膮siadami. Bowiem od 1386 do 1945 roku Polska i Rosja (do XVIII w. znana jako Wielkie Ksi臋stwo Moskiewskie; taka by艂a oficjalna nazwa Rosji do czas贸w cara Piotra I) byli s膮siadami w sensie politycznym. Wschodnia granica pa艅stwa polsko-litewskiego – Rzeczpospolitej, czyli wschodnie (bia艂orusko-ukrai艅skie) rubie偶e przedrozbiorowej Polski (do 1772), stanowi艂y granic臋 polsko-rosyjsk膮. Podczas trzech kolejnych rozbior贸w Polski – w latach 1772, 1793 i 1795 Rosja zaj臋艂a wszystkie historyczne ziemie litewsko-bia艂orusko-ukrai艅skie, na kt贸rych im bli偶ej granic etnograficznej Polski mieszka艂o du偶o Polak贸w (np. Wilno ju偶 wtedy by艂o ca艂kowicie polskim miastem; nabo偶e艅stwa litewskie w ostatnim ko艣ciele wile艅ski zosta艂y zlikwidowane w 1737 roku z braku os贸b nimi zainteresowanymi). Natomiast w latach 1815-1915 Rosja okupowa艂a cz臋艣膰 polskich terytori贸w etnicznych w艂膮cznie ze stolic膮 Polski – Warszaw膮, kt贸re przesz艂y do historii pod nazw膮 Kr贸lestwo Polskie. Tak wi臋c od ko艅ca XIV wieku istnia艂y stosunki polityczne polsko-rusko/moskiewsko-rosyjskie, a tak偶e kulturalne. Ju偶 od XV wieku Polska by艂a pomostem 艂膮cz膮cym Ru艣 Moskiewsk膮 z Europ膮. Z Polski przenika艂y na Ru艣 niekt贸re elementy kultury renesansowej, du偶y by艂 udzia艂 Polak贸w w budowie i upi臋kszaniu moskiewskiego Kremla (Oru偶ejnaja Pa艂ata), szerzy艂a si臋 znajomo艣膰 j臋zyka polskiego, kt贸ry szybko sta艂 si臋 tam najbardziej powszechnym, najcz膮艣ciej u偶ywanym j臋zykiem obcym obok 艂aciny. W 2. po艂. XVII w. nast膮pi艂a w dziejach kultury i pi艣miennictwa Rusi Moskiewskiej nawet tzw. „era polska”. Polska kultura, literatura i polski j臋zyk cywilizowa艂y Rosj臋 – zbli偶a艂y j膮 do Europy (prof. Marian Jak贸biec). Niestety, upadek pa艅stwa polskiego – jego rozbiory dokonane przez Rosj臋 (zaj臋艂a wi臋kszo艣膰 ziem Rzeczpospolitej), Prusy (Niemcy) i Austri臋, zmieni艂 stosunek Rosji do Polak贸w, kultury i literatury polskiej na najwy偶szym – carsko-urz臋dniczym szczeblu. Jednak ta odg贸rna wrogo艣膰 do wszystkiego co polskie nie zosta艂a adoptowana przez ca艂y nar贸d rosyjski, przez du偶膮 cz膮艣膰 jego inteligencji, kt贸ra zna艂a i czerpa艂a nadal ze skarbca polskiej kultury i literatury. W XIX w. 偶ywe i 偶yczliwe zainteresowanie sprawami polskimi wykazawa艂o szereg rosyjskich uczonych, jak np. N. Rumiancew, A. Szyszkow czy P. Koeppen. Literatur臋 polsk膮 znali i propagowali m.in. P. Wiaziemski, K. Rylejew, A. Biestu偶ew-Marlinski, A. Gribojedow, W. Bielinski, W. Kuechelbecker, T. Bu艂haryn. Sympatyzowali z walk膮 Polak贸w o wolno艣膰 m.in. M. Lermontow, M. 艁unin, A. Odojewski, J. Rostopczyn. Wiek XIX zapocz膮tkowa艂 stosunkowo du偶y nap艂yw Polak贸w do miast rosyjskich. Przenosili si臋 tam „za chlebem” (bo w Kr贸lestwie Polskim i na Kresach cz臋sto jako Polacy nie mogli dosta膰 pracy), byli tam zsy艂ani jako polscy buntownicy czy kierowani jako rekruci czy zawodowi oficerowie armii rosyjskiej do tamtejszych garnizon贸w. W sumie Rosja jest bardzo ciekawym krajem dla Polak贸w interesuj膮cych si臋 dziejami narodu polskiego, Polak贸w poza granicami Polski i r贸偶nego rodzaju polonikami. Niestety temat to ci膮gle ma艂o znany. W okresie PRL-u by艂 traktowany po macoszemu, a niekt贸re aspekty z dziej贸w Polak贸w w Rosji wr臋cz przemilczane, a niekiedy i zak艂amywane. Od czasu upadku komunizmu w Polsce w 1989 roku coraz wi臋cej polskich naukowc贸w podejmuje temat Polak贸w w Rosji, ale jest on tak wielki, 偶e minie jeszcze wiele, wiele dekad zanim poznamy i to tylko z grubsza dzieje Polak贸w w najwi臋kszym kraju 艣wiata. W jednym z ostatnich moich tekst贸w opublikowanych w „Polonia dla Polonii” pisa艂em o bodaj偶e najcenniejszym poloniku polskim w Rosji – Drzwiach P艂ockich, kt贸re znajduj膮 si臋 w soborze Sofijskim w Nowogrodzie Wielkim, wspominaj膮c jednocze艣nie troch臋 o stosunkach tego miasta z Polsk膮 i o Polakach mieszkaj膮cych w tamtym rejonie Rosji. Dzisiaj chcia艂bym przybli偶y膰 Czytelnikom „Polonia dla Polonii” dzieje Polak贸w w innym bardzo starym ruskim grodzie – w Twerze. Warto by by艂o pozna膰 r贸wnie偶 dzieje Polak贸w w obwodzie pskowskim, lepiej w nowogrodzkim, w Moskwie i Petersburgu oraz pozna膰 polski (geograficzny) szlak Dymitr贸w Samozwa艅c贸w i polski (geograficzny) udzia艂 Polak贸w w wyprawie na Moskw臋 w 1812 roku. – Wszystko to sk艂ada si臋 na fascynuj膮ce dzieje Polak贸w w europejskij cz臋艣ci Rosji. Mia艂em okazj臋 pozna膰 jako tako te tereny i ich ciekawe dzieje. ............... Ziemia Twerska by艂a od dawna zamieszkiwana przez lud fi艅ski, na co wskazuje chocia偶by fi艅skie pochodzenie nazwy Twer (J. Staszewski). Pod koniec IX w. tereny te dosta艂y si臋 pod panowanie Rusi Kijowskiej i zacz臋艂y ulega膰 slawizacji, szczeg贸lnie po wprowadzeniu prawos艂awia w tym pa艅stwie w 988 roku. Po 艣mierci Monomacha w 1125 roku nast臋powa艂o rozbicie dzielnicowe Rusi Kijowskiej. Jeszcze tego samego roku powsta艂o Ksi臋stwo Suzdalskie z ksi臋ciem Jerzym Do艂gorukim na tronie. W trakcie wojny Ksi臋stwa Suzdalskiego z Ksi臋stwem Nowogrodzkim w 1135 roku w miejscu dzisiejszego Tweru zosta艂a wzniesiona niewielka twierdza na zachodniej rubie偶y Rusi Suzdalskiej. Za panowania Andrzeja Bogolubskiego (1157-74) Ksi臋stwo Suzdalskie sta艂o si臋 Ksi臋stwem W艂odzimiersko-Suzdalskim, z tym 偶e ok. 1220 roku Twer wszed艂 w sk艂ad kolejnego ruskiego pa艅stwa - Ksi臋stwa Perejas艂awskiego. W 1238 roku oba ksi臋stwa uleg艂y najazdowi Mongo艂贸w, w wyniku czego w latach 1240-47 roku powsta艂o Ksi臋stwo Twerskie ze stolic膮 w Twerze. Sta艂o si臋 ono wkr贸tce bogat膮 republik膮 kupieck膮. Pierwszym jego ksi臋ciem by艂 Jaros艂aw Jaros艂aw Jaros艂awowicz (1247-72). Bogate Ksi臋stwo Twerskie, kt贸rego kontakty handlowe w XV w. si臋ga艂y a偶 do Indii (zmar艂y w 1472 roku Afansij Nikitin „W臋dr贸wka za trzy morza” – polskie wydanie ksi膮偶kowe 1952; bardzo d艂ugi film rosyjski – jak si臋 nie myl臋 chyba 8-godzinny - oparty na jego ksi膮偶ce i pod tym samym tytu艂em ogl膮da艂em b臋d膮c jeszcze w Polsce) przez pewien czas by艂o jednym z wa偶niejszych na Rusi. Sprzyja艂o temu korzystne po艂o偶enie jego stolicy - na szlaku 艂膮cz膮cym Nowogr贸d Wielki z p贸艂nocno-wschodnimi terenami Rusi. Drugim wa偶nym czynnikiem powoduj膮cym wzrost znaczenia kraju by艂a polityka w艂adc贸w Z艂otej Ordy (kt贸rej podlega艂o Ksi臋stwo Twerskie); polityka ta polega艂a m.in. na dbaniu o r贸wnowag臋 w艣r贸d zale偶nych od Tatar贸w ruskich ksi臋stw, co sprzyja艂o rozwojowi ksi臋stw s艂abszych i nie pozwala艂o na ich podb贸j w ramach ekspansji ksi臋stw silniejszych. St膮d Twer przez pewien okres czasu rywalizowa艂 z Ksi臋stwem Moskiewskim na odcinku jednoczenia ziem ruskich wyzwalaj膮cych si臋 spod jarzma tatarskiego. Aleksander Twerski (Aleksander Michaj艂owicz) by艂 wielkim ksi臋ciem twerskim w latach 1326-27 i ponownie w latach 1338-39. W 1320 roku o偶eni艂 si臋 on z ksi臋偶niczk膮 Anastazj膮 Halick膮 (zm. 20 listopada 1365 r.), kt贸ra by艂a c贸rk膮 ksi臋cia halickiego Jerzego I i Eufemii Kujawskiej, siostry kr贸la polskiego W艂adys艂awa 艁okietka. Mieli o艣mioro dzieci, w tym syna Micha艂a II Twerskiego (1333 – 1399), kt贸ry rz膮dzi艂 Ksi臋stwem Twerskim w latach 1368-99 i c贸rk臋 Juliann臋 Aleksandrown臋 Twersk膮 (1325-1392), kt贸ra od 1350 roku by艂a drug膮 偶on膮 ksi臋cia litewskiego Olgierda. Julianna i Olgierd mieli trzyna艣cioro dzieci, w tym W艂adys艂awa Jagie艂艂臋 (ok. 1351-1434), kt贸ry w latach 1377-92 by艂 wielkim ksi臋ciem litewskim i w latach 1386-1434 kr贸lem polskim, jak r贸wnie偶 c贸rki Aleksandr臋 (po 1350-1434), 偶on臋 ksi臋cia mazowieckiego Ziemowita IV, Jadwig臋 (po 1350-po 1407), 偶on臋 Jana III, piastowskiego ksi臋cia o艣wi臋cimskiego i Kenn臋-Joann臋 (po 1350-1368), 偶on臋 Ka藕ka S艂upskiego, syna El偶biety – c贸rki kr贸la polskiego Kazimierza Wielkiego. Tak wi臋c wszyscy w艂adcy Polski z dynastii jagiello艅skiej mieli w swych 偶y艂ach mniej lub wi臋cej krwi twerskiej. R贸wnie偶 czczony po dzi艣 dzie艅 przez Polak贸w 艣w. Kazimierz (1458-1484), kt贸rego babk膮 by艂a ksi臋偶na Julianna Twerska. To by艂y pierwsze polskie zwi膮zki z Twerem. Zwi膮zki dynastyczne. Ksi臋stwo Twerskie cz臋sto utrzymywa艂o bli偶sze stosunki z Wielkim Ksi臋stwem Litewskim, a nawet przej艣ciowo by艂o satelit膮 Wielkiego Ksi臋stwa Litewskiego. Po podboju Rusi przez Mongo艂贸w w pierwszej po艂owie XIII w. do du偶ego znaczenia dosz艂a Moskwa – stolica ma艂ego w贸wczas (tylko ok. 20 tys. km kw.) Ksi臋stwa Moskiewskiego. Jej udzielni ksi膮偶臋ta stali si臋 poborcami daniny dla w艂adc贸w tatarskich (mongolskich). Jej uprzywilejowana pozycja sprawi艂a, 偶e Ksi臋stwo Moskiewskie wyros艂o stopniowo na g艂贸wne w tych stronach Rusi ksi臋stwo i sta艂o si臋 kolebk膮 w艂a艣ciwego narodu rosyjskiego, a jego narzecze sta艂o si臋 rosyjskim j臋zykiem literackim nowych czas贸w. Z ksi臋stwa tego wyros艂o z czasem wsp贸艂czesne pa艅stwo rosyjskie. W latach 1480-92 zrzuci艂o ono jarzmo tatarskie. Ale jeszcze przed zrzuceniem tego jarzma Ksi臋stwo Moskiewskie zaj臋艂o si臋 „zbieraniem ziem ruskich”. Has艂o to rzuci艂 ksi膮偶臋 Iwan III Srogi (rz膮dzi艂 1462-1505), a realizowali je wytrwale wszyscy w艂adcy i carowie moskiewscy/rosyjscy (Iwan IV Gro藕ny w 1547 roku przyj膮艂 tytu艂 cara), z tym, 偶e to zbieranie nie sko艅czy艂o si臋 na zebraniu wszystkich ziem ruskich, ale daleko, bardzo daleko przekroczy艂o ich granice. W 1914 roku carska Rosja by艂a najwi臋kszym krajem na 艣wiecie i zamieszkiwa艂o j膮 ponad 100 narod贸w. Ekspansywno艣膰 moskiewska zagra偶a艂a tak偶e Nowogrodowi Wielkiemu i Twerowi. Pierwszy „pod n贸偶” poszed艂 Nowogr贸d. Czuj膮c zagro偶enie ze strony Moskwy zbli偶y艂 si臋 do Polski. W 1470 roku Polska i Nowogr贸贸d Wielki zawar艂y traktat, w my艣l kt贸rego kr贸l polski Kazimierz Jagiello艅czyk osadzi艂 w Nowogrodzie jako swego namiestnika – ksi臋cia Micha艂a Olelkowicza i mia艂 broni膰 Nowogrodu przed Moskw膮. Reakcja na ten traktat ze strony w艂adcy moskiewskiego Iwana III Srogiego by艂a natychmiastowa: ksi膮偶臋 moskiewski mszcz膮c si臋 za ten traktat, zaatakowa艂 natychmiast Nowogr贸d i pobi艂 jego wojska w kilku bitwach. Nowogrodzianie s艂ali poselstwa do Polski z pro艣b膮 o pomoc wojskow膮. Jednak kr贸l Kazimierz Jagiello艅czyk by艂 w贸wczas (1471-78) zaanga偶owany w wojnie o tron czeski dla swego syna W艂adys艂awa i Nowogrodzianom nie przyszed艂 z pomoc膮. O艣mielony tym Iwan III w 1477-78 ponownie najecha艂 Nowogr贸d i po d艂ugim obl臋偶eniu zdoby艂 miasto i ksi臋stwo w艂膮czy艂 do Moskwy. Chcia艂o by si臋 rzecz za biskupem Krasickim, 偶e: „w艣r贸d serdecznych przyjaci贸艂 psy zaj膮ca zjad艂y”. Tak, kr贸l Kazimierz Jagiello艅czyk wcale nie by艂 dobrym w艂adc膮 Polski. Jak zreszt膮 chyba wszyscy Jagiellonowie. Patrzymy na to, 偶e w贸wczas Polska by艂a „od morza do morza” i to nam imponuje. Nie chcemy patrze膰 na to jak wiele posuni臋膰 Jagiellon贸w by艂o szkodliwych dla pa艅stwa polskiego. Np. Prusy, kt贸re w przysz艂o艣ci tak tragicznie zawa偶y艂y na losach Polski, to „dziecko” kr贸la Zygmunta III Starego. W pewnym sensie r贸wnie偶 i wielko艣膰 Moskwy. Na tronie polskim zasiada艂 ci膮gle Kazimierz Jagiello艅czyk, kiedy w 1485 roku Ksi臋stwo Twerskie zdoby艂 Iwan III Srogi. „Ostatni wielki knia藕 Tweru, Micha艂 Borysowicz, najbli偶szy sprzymierzeniec i kuzyn Jagiellon贸w, ratowa艂 si臋 ucieczk膮 na (polsk膮) Litw臋, sk膮d kilkakrotnie, a zawsze bezskutecznie, b臋dzie usi艂owa艂 odzyska膰 swoj膮 ojcowizn臋” – pisze wybitny historyk polski Ludwik Kolankowski. Jednak Kazimierz Jagiello艅czyk opu艣ci艂 i jego – nie popar艂 jego stara艅 o odzyskanie twerskiego tronu. Jak zobaczymy w nast臋pnym artykule kr贸l Kazimierz Jagiello艅czyk opu艣ci r贸wnie偶 i Psk贸w, tak samo jak wcze艣niej Nowogr贸d Wielki i Twer. Zachowywa艂 si臋 tak, jakby by艂 jakim艣 agentem moskiewskim. Nie ulega w膮tpliwo艣ci, 偶e jego ignorowanie problemu moskiewskiego (a przecie偶 Iwan II jawnie g艂osi艂 zjednoczenie wok贸艂 Moskwy wszystkich ziem ruskich, a wi臋c tak偶e i tych, kt贸re wchodzi艂y w sk艂ad Wielkiego Ksi臋stwa Litewskiego zwi膮zanego uni膮 z Polsk膮) przyczyni艂o si臋 w du偶ym stopniu do powstania tak silnego pa艅stwa moskiewskiego, kt贸re by艂o w stanie zagrozi膰 nawet najwi臋kszemu pa艅stwu 贸wczesnej Europy (poza Rosj膮) – Polsce. Ju偶 w roku 艣mierci Kazimierza Jagiello艅czyka – w 1492 roku dosz艂o do pierwszej agresji moskiewskiej na pa艅stwo polsko-litewskie. Jednak u polskich kr贸l贸w „nauka z historii sz艂a w las”. Polacy (oczywi艣cie nie wszyscy) mieli i maj膮 jaki艣 dziwny wstr臋t do historii. Panuj膮cy od 1547 roku car moskiewski Iwan IV Gro藕ny postanowi艂 zdoby膰 dla Rosji nieruskie Inflanty (dzisiaj 艁otwa i Estonia) i w ten spos贸b uzyska膰 dost臋p do Morza Ba艂tyckiego. Zagro偶one przez Moskw臋 Inflanty 28 wrze艣nia 1561 roku zawar艂y uni臋 z Polsk膮; cz臋艣膰 Inflant zosta艂a w艂膮czona do Polski, a z cz臋艣ci zachodniej powsta艂o Ksi臋stwo Kurlandzkie zale偶ne od Polski. Unia spowodowa艂a wybuch zbrojnego konfliktu polsko-moskiewskiego, kt贸ry ci膮gn膮艂 si臋 do 1582 roku. Kr贸l polski Stefan Batory (1576-86), W臋gier z pochodzenia!, postanowi艂 raz na zwsze odepchn膮膰 Moskw臋 od Inflant. W 1579, 1580 i 1581 roku zorganizowa艂 trzy wyprawy zbrojne przeciw Moskwie. Od totalnej kl臋ski uratowa艂 Moskw臋 Watykan, gdy偶 car Iwan IV Gro藕ny obieca艂 – wiaro艂omnie! - Stolicy Apostolskiej przyj臋cie wiary katolickiej, za zaprzestanie wojny przez Polsk臋. Podczas rozejmu polsko-moskiewskiego zawartego w Jamie Zapolskim 15 stycznia 1582 roku Rosja zrzek艂a si臋 na rzecz Polski Po艂ocka i Wieli偶a i pretensji do Inflant. Podczas wyprawy Batorego w 1581 roku zagony polskiej jazdy wtargn臋艂y w g艂膮b terytorium moskiewskiego, a偶 do 藕r贸de艂 Wo艂gi i w pobli偶e carskiej kwatery w Staricy pod Twerem (J. Giertych). R贸wnie偶 podczas panuj膮cej w Wielkim Ksi臋stwie Moskiewskim na pocz膮tku XVII w. anarchii (tzw. dymitriada albo „wielka smuta”), za Dymitra II Samozwa艅ca (1606-09), Polak w jego s艂u偶bie, rotnistrz Kierno偶ycki, dzia艂aj膮c przeciw wojskom moskiewskim Michai艂a Skopina-Szujskiego, w 1609 roku wyruszy艂 ze swoim oddzia艂em z Tuszyna i zaj膮艂 Twer oraz miasto Tor偶ok w obwodzie twerskim. Dymitr II Samozwaniec zdobywa coraz to nowe tereny kraju i pr贸buje opanowa膰 Moskw臋. Car Wasyl Szujski czuj膮c si臋 zagro偶ony zawar艂 28 lutego 1609 w fi艅skim Wyborgu (dzi艣 Rosja) wymierzony w Rzeczpospolit膮 sojusz ze Szwecj膮 za cen臋 ust臋pstw terytorialnych wobec Szwecji. W kwietniu do Nowogrodu Wielkiego przyby艂y korpusy szwedzkie Edwarda Horna i Jacoba Pontussona De la Gardie: 15 000 偶o艂nierzy szwedzkich i najemnik贸w z Francji, Szkocji, Niemiec i Anglii, kt贸re po艂膮czy艂y si臋 z wojskami rosyjskimi. 27-tysi臋cznym zgrupowaniem dowodzi艂 sam car, kt贸ry niezw艂ocznie podj膮艂 pr贸b臋 zniesienia blokady Moskwy przez wojska Dymitra II Samozwa艅ca. Pod Twerem 23 lipca 1609 roku Szujski rozbi艂 walcz膮ce po stronie Dymitra wojska polskich ochotnik贸w pod dow贸dztwem Aleksandra Zborowskiego. W odpowiedzi na sojusz moskiewsko-szwedzki wymierzony w Polsk臋, kr贸l polski Zygmunt III Waza ruszy艂 na Smole艅sk, kt贸rego obl臋偶enie rozpocz臋艂o si臋 we wrze艣niu 1609 roku. Rozpocz臋艂a si臋 tym samym regularna wojna polsko-rosyjska, kt贸ra trwa艂a do listopada 1612 roku. W 1610 roku wojska polskie dowodzone przez hetmana Stanis艂awa 呕贸艂kiewskiego, po wspania艂ym zwyci臋stwie nad wojskami rosyjsko-szwedzkimi pod K艂uszynem 4 lipca zaj臋艂y Moskw臋, kt贸r膮 zajmowa艂y przez ponad dwa lata. Car Szujski zosta艂 zabrany jako jeniec do Polski. Wojska polskie zaj臋艂y r贸wnie偶 tereny na p贸艂noc, wsch贸d i po艂udnie od Moskwy. W 1610 roku zaj臋艂y tak偶e Twer. By艂 to ostatni do XIX wieku znacz膮cy kontakt Polak贸w z Twerem. Mo偶na tu wspomnie膰, 偶e genera艂-gubernator ziem polskich zagarni臋tych przez Rosj臋 na mocy II rozbioru w 1793, genera艂 en chef armii rosyjskiej, kt贸ra uderzy艂a na Rzeczpospolit膮 od strony Litwy w czasie wojny polsko rosyjskiej w 1792 roku Michai艂 Nikitycz Kreczetnikow w latach 1772-75 by艂 gubernatorem Tweru. W latach 1772-1795 podczas trzech kolejnych rozbior贸w pa艅stwa polskiego przez Rosj臋, Prusy (Niemcy) i Austri臋 z mapy politycznej Europy znikn臋艂a Polska na 123 lata (do listopada 1918 roku). Wi臋kszo艣膰 ziem przedrozbiorowej Rzeczpospolitej znalaz艂o si臋 w granicach Rosji, w艂膮cznie ze stolic膮 Polski – Warszaw膮 (od 1815 r.). Niestety nar贸d polski zosta艂 poddany (szczeg贸lnie po 1831 r.) brutalnej rusyfikacji. Wielu Polak贸w, szczeg贸lnie wykszta艂conych (np. in偶ynierowie i technicy, adwokaci, lekarze), bardzo cz臋sto nie mog艂o otrzyma膰 pracy na etnicznych ziemiach polskich (Kr贸lestwo Polskie) i na Kresach. Aby m贸c 偶y膰 musieli szuka膰 pracy na terenie Rosji. W rozwijaj膮cej si臋 gospodarczo Rosji od 2. po艂. XIX w. du偶e mo偶liwo艣ci zarobku mieli tu r贸wnie偶 Polacy trudni膮cy si臋 handlem i kupiectwem oraz przedstawiciele wolnych zawod贸w (adwokaci, lekarze). Tak偶e przeludnienie wsi i bezrobocie w miastach Kr贸lestwa Polskiego gna艂o do Rosji tysi膮ce Polak贸w do pracy w tamtejszych fabrykach i kopalniach. Wielu Polak贸w s艂u偶y艂o wreszcie w armii rosyjskiej. Czwart膮 grup臋 Polak贸w w Rosji stanowili zes艂a艅cy polityczni. Tylko po Powstaniu Styczniowym 1863-64 zosta艂o zes艂anych w g艂膮b Rosji ok. 250 000 Polak贸w. W ten spos贸b powsta艂y bardzo liczne kolonie polskie we wszystkich wi臋kszych miastach rosyjskich z Petersburgiem i Moskw膮 na czele. W samym Petersburgu w 1914 roku mieszka艂o ponad 60 000, a w Moskwie ponad 20 000 Polak贸w, a np. w guberniach cherso艅skiej i charkowskiej po 38 500, w guberni moskiewskiej 16 000, a w or艂owskiej 5000 Polak贸w. Kolonia polska powsta艂a r贸wnie偶 i w Twerze (200 km od Moskwy na pn.-zach. przy drodze do Petersburga). Miasto, zacz臋艂o si臋 rozwija膰 – stawa艂o si臋 du偶ym o艣rodkiem przemys艂owym po uko艅czeniu w 1851 roku tzw. miko艂ajewskiej linii kolejowej (Petersburg-Moskwa). Zbudowano tu m.in. dwie wielkie fabryki wyrob贸w bawe艂nianych, kt贸re w 1872 roku zatrudnia艂y 5710 robotnik贸w. Poza tym Twer sta艂 si臋 du偶ym garnizonem wojskowym i by艂a tu szko艂a kawalerii. W 1872 roku w Twerze w艣r贸d 41 596 mieszka艅c贸w by艂o 468 katolik贸w – g艂贸wnie Polak贸w. W tym samym czasie w powiecie twerskim (poza Twerem) mieszka艂o 68 katolik贸w – g艂贸wnie Polak贸w, a w guberni twerskiej 2841 katolik贸w – w wi臋kszo艣ci Polak贸w. W 1914 roku w Twerze mieszka艂o ok. 1000 Polak贸w-katolik贸w. Polacy w Twerze, kiedy ich liczba osi膮gn臋艂a kilkaset os贸b, rozpocz臋li starania u w艂adz carskich o pozwolenie na wybudowanie ko艣cio艂a, co nie by艂o wcale 艂atwe wobec wrogiego nastawienia w艂adz carskich tak do Polak贸w jak i religii katolickiej. Je艣li w艂adze w 1860 roku wyda艂y zgod臋 na zbudowanie ko艣cio艂a to chyba raczej tylko dlatego, 偶e w fabrykach tekstylnych w Twerze pracowa艂y grupy in偶ynier贸w, technik贸w i urz臋dnik贸w z Francji i Niemiec, kt贸rzy byli katolikami. Parafia katolicka w Twerze powsta艂a w 1860 roku, a ko艣ci贸艂 pod wezwaniem Przemienienia Pa艅skiego zosta艂 wybudowany w 1864 roku. Co ciekawe to to, 偶e ko艣ci贸艂 wybudowa艂 miejscowy asesor – 偶yczliwy Polakom i katolikom Rosjanin Iwan Juchnowicz-Suchotskij, w wi臋kszo艣ci z osobistych 艣rodk贸w. Parafia twerska nale偶a艂a do g艂贸wnie polskiej z charakteru archidiecezji mohylewskiej (Mohylew na Bia艂orusi). W zwi膮zku z tym, 偶e do I wojny 艣wiatowej (1914) Polacy nie mieli prawa zak艂adania polskich organizacji, szk贸艂 i innych instytucji, ko艣ci贸艂 katolicki by艂 jedyn膮 polsk膮 z ducha i j臋zyka plac贸wk膮 w Twerze. Wikariuszem w Twerze by艂 w 1894 roku ks. J贸zef Werycho (1866-po 1933), p贸藕niejszy m臋czennik za wiar臋, ostatni duszpasterz Polak贸w-katolik贸w w Witebsku; aresztowany przez bolszewik贸w w 1933 roku i zg艂adzony (ks. R. Dzwonkowski). Latem 1914 roku wybuch艂a w Europie I wojna 艣wiatowa. Po chwilowych sukcesach militarnych p贸藕n膮 wiosn膮 1915 roku nast膮pi艂o za艂amanie si臋 frontu rosyjsko-niemieckiego w Kr贸lestwie Polskim i rosyjsko-austriackiego w Galicji (w 1914 r. Rosjanie zaj臋li Lw贸w). Wojska rosyjskie by艂y w odwrocie. Dow贸dztwo rosyjskie w porozumieniu z Petersburgiem wyda艂o rozkazy (pierwszy 3 czerwca w Galicji Wschodniej) ewakuacyjne. Wyp臋dzano do Rosji m臋偶czyzn w wieku poborowym, a cz臋sto ca艂膮 ludno艣膰 danej okolicy bez r贸偶nicy p艂ci i wieku oraz wywo偶ono zak艂ady przemys艂owe, zapasy 偶ywno艣ci, konie, byd艂o itd. W europejskiej cz臋艣ci Rosji znalaz艂o si臋 w ten spos贸b ok. 900 000 wygna艅c贸w z samego Kr贸lestwa Polskiego (K. Sierocka). W Twerze i guberni twerskiej osiedlono kilkana艣cie tysi臋cy wygna艅c贸w polskich („Historia Polski” tom III 1850/1854-1918. Cz臋艣膰 3 1914-1918” Warszawa 1974). W Twerze powsta艂 oddzia艂 Polskiego Towarzystwa Pomocy Ofiarom Wojny (PTPOW), kt贸re opiekowa艂o si臋 tymi wygna艅cami. Du偶ym o艣rodkiem polskim zosta艂o w贸wczas m.in. miasto R偶ew w guberni twerskiej. Dusz膮 polskich organizacji spo艂ecznych w tym mie艣cie by艂 m.in. adwokat warszawski Adam Kwiatkowski, p贸藕niej, do 1939 roku dyrektor Departamentu Administracyjnego Ministerstwa Sprawiedliwo艣ci. Polscy uchod藕cy cieszyli si臋 wzgl臋dn膮 swobod膮, a pe艂n膮 wolno艣ci膮 po upadku caratu w marcu 1917 roku. Jak po deszczu zakwit艂y-powsta艂y polskie organizacje i szkolnictwo. Zaraz po rewolucji bolszewickiej w listopadzie 1917 roku nasta艂 „czerwony terror” (by艂y ofiary w艣r贸d Polak贸w) i kto m贸g艂 ucieka艂 z Rosji. Prawie wszyscy polscy wygna艅cy wr贸cili do Polski r贸偶nymi drogami. Jednak jeszcze w 1923 roku, a wi臋c ju偶 za bolszewik贸w i po wyje藕dzie do Polski kilkuset Polak贸w ze starej emigracji, w Twerze ci膮gle mieszka艂o ok. 500 Polak贸w czy raczej os贸b polskiego pochodzenia. Byli to zazwyczaj m臋偶czy藕ni 偶onaci z Rosjankami i sami w wi臋kszo艣ci mocno ju偶 zrusyfikowani. Co ciekawe, by艂 jeszcze czynny w tym okresie polski ko艣ci贸艂 katolicki w Twerze. Wkr贸tce potem odebrano go katolikom i u偶ywano do cel贸w nie sakralnych. W 1974 roku resztki dawnego ko艣cio艂a po prostu wyburzono. W okresie sowieckim, szczeg贸lnie stalinowskim nawet przyznawanie si臋 do polskiego pochodzenia by艂o bardzo niebezpieczne: mog艂o zako艅czy膰 si臋 zes艂aniem na Sybir, albo od razu utrat膮 偶ycia w katowni NKWD. Jednak jaka艣 grupa Polak贸w i potomkowie Polak贸w – katolicy przetrwali w Twerze po dzi艣 dzie艅. Np. uczestniczka II Letniej Szko艂y J臋zyka i Kultury Polskiej przy parafii 艣w. Stanis艂awa w Petersburgu w 2000 roku, kt贸ra na olimpiadzie j臋zyka polskiego zaj臋艂a pierwsze miejsce – Nastasja z Petersburga, zaraz po jej uko艅czeniu odpoczywa艂a u swoich krewnych w Twerze (Internet: parafia 艣w. Stanis艂awa). St膮d wkr贸tce po upadku Zwi膮zku Sowieckiego w 1991 roku odrodzi艂a si臋 parafia katolicka w Twerze. Jednak a偶 do lutego 2003 roku wierni czekali na wybudowanie nowego ko艣cio艂a. W chwili obecnej twerska katolicka wsp贸lnota parafialna liczy oko艂o 200 os贸b; jest to ju偶 jednak parafia rosyjskoj臋zyczna – rzadko kt贸ry parafianin zna cho膰 troch臋 j臋zyk polski. W 2005 roku parafia katolicka w Twerze obchodzi艂a 145 rocznic臋 swego istnienia. W obchodach wzi膮艂 udzia艂 arcybiskup Moskwy – Polak z pochodzenia Tadeusz Kondrusiewicz; w uroczysto艣ciach listopadowych, kt贸re zako艅czy艂y obchody, 28 os贸b przyj臋艂o sakrament bierzmowania z r膮k arcybiskupa (W. Raiter). Obecnie proboszczem w Twerze jest ksi膮dz polski W艂adys艂aw Wojdat. ............... W Twerze przebywa艂 w latach 1820-21, podczas prowadzonych bada艅 w p贸艂nocno-zachodniej Rosji, i tu umar艂 mu kilkumiesi臋czny syn i 偶ona, a na terenie guberni twerskiej sam zmar艂 Adam Czarnocki, pseud. Zorian Do艂臋ga Chodakowski (1784-1825), znany polski etnograf i archeolog, autor pracy „O S艂owia艅szczy藕nie przed chrze艣cija艅stwem” (1818). W samym Twerze zmar艂 w 1879 roku J贸zef Emenuel Przec艂awski (ur. 1799), wychowanek Uniwersytetu Wile艅skiego, publicysta, w latach 1830-53 redaktor ukazuj膮cego si臋 w Petersburgu w j臋zyku polskim „Tygodnika Petersburskiego”. Nauczycielem w Wy偶szym Wo艂oczku w guberni twerskiej przez kilka lat a偶 do 1890, kiedy to na sta艂e osiad艂 w Warszawie, by艂 Ludwik Stanis艂aw Koroty艅ski (1860-1919), polski pisarz i dziennikarz, wsp贸艂pracownik "Gazety Warszawskiej", "Tygodnika Powszechnego", "Tygodnika Ilustrowanego", "Wis艂y" (kt贸rej by艂 przez lat kilka do 1899 wsp贸艂redaktorem), nowego "S艂ownika j臋zyka polskiego", oraz encyklopedii Orgelbranda. Autor ksi膮偶ek i t艂umacz na j臋zyk polski Gautiera "Cuda braminizmu" ("Romans i powie艣膰" 1883) oraz kilka nowel Guy de Maupassanta. To on wymy艣li艂 wyraz „poczt贸wka”, kt贸ry przyj膮艂 si臋 w j臋zyku polskim i stosowany jest powszechnie do dzi艣. W艂a艣cicielem maj膮tku ziemskiego w powiecie kalazi艅skim w guberni twerskiej do 1918 roku by艂 Micha艂 Zyzykin (1880-po 1939), prawnik, w latach 1929-39 profesor prawa kanonicznego na Wydziale Teologii Prawos艂awnej Uniwersytetu Warszawskiego, cz艂onek polskiej naukowej Kasy im. J贸zefa Mianowskiego w Warszawie, autor prac naukowych w j臋zyku polskim, francuskim, angielskim i rosyjskim. Za carskich czas贸w Polacy stanowili du偶y odsetek 偶o艂nierzy oraz podoficer贸w i oficer贸w w garnizonie twerskim. R贸wnie偶 wielu kawalerzyst贸w polskich uko艅czy艂o tutejsz膮 Szko艂臋 Kawalerii, jak np. genera艂owie rosyjscy, a nast臋pnie genera艂owie w odrodzonym Wojsku Polskim od 1918 roku: Aleksander Karnicki (1869-1943) – w Wojsku Polskim w 1919 roku pierwszy generalny inspektor kawalerii czy Aleksander Pik (1873-po 1939), r贸wnie偶 prawnik – w latach 1924-26 prezes Najwy偶szego S膮du Wojskowego w Warszawie. Szko艂臋 Kawaleryjsk膮 w Twerze uko艅czy艂o r贸wnie偶 wielu innych oficer贸w odrodzonej kawalerii polskiej, jak np. podpu艂kownik Mieczys艂aw Ro偶a艂owski (1883-1950) - dow贸dca 6 Pu艂ku U艂an贸w Kaniowskich (1924-28) czy Jerzy Bardzi艅ski (1892-1933), pp艂k Wojska Polskiego, wybitny oficer kawalerii, olimpijczyk. Po艂o偶y艂 wybitne zas艂ugi przy organizacji 1 Pu艂ku U艂an贸w Krechowieckich w odrodzonym Wojsku Polskim. Podczas walk z bolszewikami odznacza艂 si臋 nadzwyczajnym m臋stwem i umiej臋tnym przeprowadzeniem akcji bojowych; kawaler Krzy偶a Virtuti Militari. Bra艂 udzia艂 w zimowych Igrzyskach Olimpijskich w St. Moritz (Szwajcaria) w 1928 roku, w sk艂adzie polskiej za艂ogi bobslejowej. W 偶yciorysie kapitana Stefana Pogonowskiego (1895-1920), kt贸ry jest symbolem boju o Radzymin podczas wojny z bolszewikami w 1920 roku, a mo偶e i ca艂ej bitwy warszawskiej, kt贸ry po 艣mierci zosta艂 odznaczony krzy偶em Virtuti Militari i o kt贸rym pi臋kny wiersz napisa艂 Kornel Makuszy艅ski, czytamy, 偶e „Kiedy rodze艅stwo Stefana podros艂o, rodzice jego przenie艣li si臋 z Podlasia do 艁odzi, by u艂atwi膰 swej dziatwie wykszta艂cenie, a jeden z wuj贸w zabiera go do Tweru...”. Wuj by艂 oficerem w tym mie艣cie. By艂 oficerem rosyjskim, ale bratanka wychowa艂 na patriot臋 polskiego! Takie to by艂y czasy. Twer by艂 r贸wnie偶 miejscem zsy艂ki dla szeregu polskich duchownych katolickich, kt贸rzy sw膮 polsk膮 dzia艂alno艣ci膮 patriotyczn膮 narazili si臋 w艂adzon carskim. Byli tu na zsy艂ce m.in. w latach 1895-1902 ks. Justyn Bonawentura Pranajtis (1861–1917), hebraista, znawca Talmudu, kierownik katedry j臋zyka hebrajskiego oraz profesor liturgiki i 艣piewu ko艣cielnego w Rzymskokatolickiej Cesarskiej Akademii Duchownej w Petersburgu; autor g艂o艣nej pracy „Chrze艣cijanin w Talmudzie 偶ydowskim” (1892), wsp贸艂pracownik warszawskiej „Roli”. W 1902 roku przez 9 miesi臋cy na wygnaniu w Twerze przebywa艂 biskup wile艅ski (a od 1902 sandomierski) Stefan Aleksander Zwierowicz (1842-1908), za energiczne przeciwdzia艂anie rusyfikacji m艂odzie偶y polskiej. W艣r贸d zes艂a艅c贸w polskich w Twerze byli r贸wnie偶 i cywile, jak np. poeta i autor pie艣ni filareckich i filomackich Jan Czeczot (1793-1847), przyjaciel Adama Mickiewicza z lat szkolnych w Nowogr贸dku i studenckich w Wilnie, jeden z za艂o偶ycieli tamtejszego Towarzystwa Filomat贸w. Uwi臋ziony przez w艂adze carskie w 1823 roku przebywa艂 na zes艂aniu do 1841 roku, m.in. w Twerze na pocz膮tku lat 30-ych. W Twerze urodzi艂o si臋 szereg znanych Polak贸w, m.in.: Jadwiga Falkowska pseud. Jaga (1889-1944), nauczycielka, czo艂owa dzia艂aczka harcerska. W 1908 roku uko艅czy艂a gimnazjum 偶e艅skie w Twerze ze z艂otym medalem. W Lwowie w 1911 jedna z za艂o偶ycielek polskiego harcerstwa dziewcz膮t, komendantka dru偶yn 偶e艅skich we Lwowie, Wilnie, Poznaniu i Warszawie oraz organizatorka harcerstwa polskiego w Moskwie 1915-18, od 1919 cz艂onek Naczelnictwa Zwi膮zku Harcerstwa Polskiego, harcmistrzyni Rzeczypospolitej, w latach dwudziestych by艂a dwukrotnie komendantk膮 Chor膮gwi Warszawskiej Harcerek, a 1926-1927 Naczelniczk膮 G艂贸wnej Kwatery 呕e艅skiej ZHP, w 1928 komendantk膮 II Og贸lnopolskiego Zlotu Harcerek. Fizyk z wykszta艂cenia, nauczycielka, asystentka na Politechnice Warszawskiej i na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie (1921-25), d艂ugoletnia nauczycielka s艂ynnego Liceum Krzemienieckiego na Wo艂yniu (do 1938); dzia艂aczka spo艂eczna w Krzemie艅cu. W czasie II wojny 艣wiatowej w konspiracji; 1942-1944 zast臋pczyni szefa Wojskowej S艂u偶by Kobiet AK. Zgin臋艂a podczas Powstania Warszawskiego 1944, zastrzelona przez 偶o艂nierzy rosyjskiej faszystowskiej brygady RONA podczas Powstania Warszawskiego. Spoczywa w Alei Zas艂u偶onych na pow膮zkowskim cmentarzu wojskowym w kwaterze 27A. - Jej ojciec - Stanis艂aw by艂 s臋dzi膮 pokoju w Twerze. Adolf Falkowski (1886- po 1939), doktor medycyny – psychiatra specjalista, 1919-21 lekarz Wojska Polskiego, nast臋pnie dyrektor du偶ego Szpitala Jana Bo偶ego w Warszawie (za艂. 1650!) oraz docent Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, autor prac naukowych. Edward Falkowski (1913-1998), znany polski fotografik, uczestnik wojny obronnej 1939, 偶o艂nierz AK, uczestnik Powstania Warszawskiego 1944, po wojnie inicjator powo艂ania Zwi膮zku Polskich Artyst贸w Fotografik贸w. Wsp贸艂tw贸rca (wraz ze sw膮 ciotk膮 Zofi膮 Chom臋towsk膮) wystawy Warszawa oskar偶a (1945) – pierwszej wystawy fotograficznej w powojennej Polsce. Edward Karni艂owicz (1847-1909), lekarz psychiatra, autor wielu prac z dziedziny psychiatrii, inicjator, za艂o偶yciel i organizator sanatorium dla nerwowo chorych w Drewnicy ko艂o Warszawy, od 1880 ordynator oddzia艂u psychiatrycznego Szpitala Ujazdowskiego, od 1881 wsp贸艂redaktor wydawanej w Warszawie „Gazety Lekarskiej”, wsp贸艂za艂o偶yciel i od 1904 prezes Towarzystwa Opieki nad Nerwowo i Umys艂owo Chorymi. Seweryn Smolikowski (1850-1920), polski historyk filozofii angielskiej, niemieckiej i francuskiej XVIII i XIX w., socjolog, bibliofil, kolekcjoner sztuki, filantrop, cz艂onek Towarzystwa Naukowego Warszawskiego (1908). Wieloletni redaktor "Biblioteki Warszawskiej" (1874-1891), wsp贸艂pracowa艂 z Antykwariatem Polskim H. Wildera w Warszawie oraz Towarzystwem Biblioteki Publicznej w Warszawie. Prezes Stowarzyszenia Dobroczynnego "Samarytanin" w Warszawie. Zgromadzi艂 bogaty ksi臋gozbi贸r (oko艂o 30 tysi臋cy tom贸w i druk贸w od XVI do XIX wieku) oraz bogat膮 kolekcj臋 rycin, g艂贸wnie grafik贸w szk贸艂 europejskich oraz rytownik贸w polskich, kt贸re po jego 艣mierci zosta艂y przekazane Bibliotece Narodowej w Warszawie (ksi膮偶ki) i Muzeum Narodowemu w Warszawie (ryciny, rysunki, fotografie, obrazy i rze藕by). Autor szeregu prac i ksi膮偶ek. 1882-83 wsp贸艂redaktor edycji dzie艂 Jana Kochanowskiego. W艂adys艂aw So艂tan (1870-1943), adwokat, do 1911 czo艂owy dzia艂acz polonijny w Rydze, 1918 marsza艂ek powiatowy ziemi rze偶yckiej w Inflantach Polskich (艁otwa), 1919 komisarz rz膮du w powiecie kieleckim, 1919-23 i 1924-27 wojewoda warszawski, a jednocze艣nie w 1922 delagat rz膮du RP na Wile艅szczyzn臋, 1923-24 minister spraw wewn臋trznych, czo艂owy dzia艂acz Polskiej Macierzy Szkolnej, Polskiego Czerwonego Krzy偶a i Organizacji Pomocy M艂odzie偶y Akademickiej (1924-31 prezes Rady Naczelnej), podczas wojny, od 1941 cz艂onek konspiracyjnego Towarzystwa Patriotycznego. Leonard Sosnowski (1911-1986), fizyk, od 1948 profesor Uniwersytetu Warszawskiego, 1954-66 dyrektor Instytutu Fizyki Polskiej Akademii Nauk (PAN), autor wielu prac naukowych, od 1960 cz艂onek PAN, 1972-75 wiceprezydent, 1975-78 I wiceprezydent i 1978-81 prezydent Mi臋dzynarodowej Unii Fizyki Czystej i Stosowanej (IUPAP), 1981 doktor honoris causa Uniwersytetu im. Piotra i Marii Curie w Pary偶u. Bronis艂aw Wr贸blewski (1888-1941), prawnik, 1916-17 konsultant w polskim Towarzystwie Niesienia Pomocy Ofiarom Wojny w Moskwie, 1921-39 profesor prawa karnego Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, autor prac naukowych. Pozostaje do wyja艣nienia sprawa miejsca urodzenia Wandy Dobaczewskiej (1892-1980), powie艣ciopisarki, publicystki, autorki sztuk dla teatr贸w kukie艂kowych, kt贸ra przed wojn膮 zwi膮zana by艂a z Wilnem (mieszka艂a w tym mie艣cie i by艂a wiceprezesem Zwi膮zku Literat贸w Polskich w Wilnie, a jej 贸wczesna tw贸rczo艣膰 zwi膮zana by艂a z tym regionem Polski, jak np. powie艣膰 „Zwyci臋stwo J贸zefa 呕o艂膮dzia” 1934), a po wojnie najpierw z Toruniem, a nast臋pnie 呕ninem. Podczas wojny wi臋ziona by艂a w hitlerowskim obozie koncentracyjnym dla kobiet w Ravensbrueck, czego owocem jest ksi膮偶ka „Kobiety z Ravensbrueck” (1946). Wydana w Warszawie w 1938 roku publikacja „Czy wiesz kto to jest?” podaje Twer jako miejsce urodzenia Dobaczewskiej. Natomiast „Ma艂y s艂ownik pisarzy polskich. Cz臋艣膰 II” (Warszawa 1981) jako miejsce jej urodzenia podaje Wilno, a portal internetowy powiatu 偶ni艅skiego Wile艅szczyzn臋, nie wymieniaj膮c 偶adnej miejscowo艣ci. Niestety, w PRL Dobaczewska, sama i przez m臋偶a Eugeniusza – pu艂kownika i senatora RP z wojew贸dztwa wile艅skiego zwi膮zana z obozem pi艂sudczyk贸w, by艂a na czarnej li艣cie i jej biogram nie ukaza艂 si臋 w wielu publikacjach, w kt贸rych powinien by膰, jak np. „Wielka Encyklopedia Powszechna PWN” czy „Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny” (t. 1-2, PWN Warszawa 1984). To powoduje dodatkow膮 trudno艣膰 w ustaleniu jej miejsca urodzenia. Przypuszczam, 偶e informacja podana w publikacji „Czy wiesz kto to jest?” jest chyba najbardziej wiarygodna, gdy偶 podana by艂a przez sam膮 Dobaczewsk膮. Poza tym, gdyby nast膮pi艂a pomy艂ka, to Dobaczewska mog艂a za偶膮da膰 sprostowania, kt贸re w odniesieniu do innych os贸b ukaza艂y si臋 w tomie II, wydanym w 1939 roku. Z kolei poza Twerem, na terenie gubernii twerskiej urodzili si臋: w Pokrowskoje W艂adys艂aw Uziemb艂o (1887-1980), dzia艂acz socjalistyczny, w latach 1918-39 cz艂onek Rady Naczelnej Polskiej Partii Socjalistycznej (PPS), wiceprezydent Lublina, Radomia i Piotrkowa Trybunalskiego, 1922-27 pose艂 na Sejm RP, podczas wojny w AK; w Ostaszkowie Boles艂aw Jastrz臋bski (ur. 1917), in偶ynier elektryk, wychowanek znanej Pa艅stwowej Szko艂y Technicznej im. Marsza艂ka J贸zefa Pi艂sudskiego w Wilnie. Podczas II wojny 艣wiatowej zo艂nierz Armii Krajowej, 1944 bra艂 udzia艂 w walkach o wyzwolenie Wilna, aresztowany przez NKWD i zes艂any do Ka艂ugi, a nast臋pnie wcielony do zapasowego pu艂ku Armii Czerwonej (1944-46); po zwolnieniu i wyje藕dzie do Polski nauczyciel Zak艂adu Doskonalenia Zawodowego w Szczecinie. ............... Ziemia Twerska to r贸wnie偶 ziemia polskiej martyrologii z okresu II wojny 艣wiatowej. Tutaj – w Ostaszkowie, kt贸ry le偶y w obwodzie twerskim, ok. 190 km na zach贸d od Tweru, a w艂a艣ciwie w odleg艂ym 11 km od Ostaszkowa w poprawos艂awnym monastyrze „Nilowa Pustynia” na wysepce Sto艂obnyj i cz臋艣ciowo na p贸艂wyspie Swietlica na jeziorze Seliger, w latach 1939-1940 dzia艂a艂 za艂o偶ony przez NKWD ob贸z dla polskich je艅c贸w wojennych (8397 os贸b w listopadzie 1939, 6570 w kwietniu 1940), wzi臋tych do niewoli po podboju Polski przez Hitlera i Stalina we wrze艣niu 1939 roku. W艣r贸d wi臋藕ni贸w byli funkcjonariusze Policji Pa艅stwowej, Korpusu Ochrony Pogranicza, 呕andarmerii Wojskowej, Stra偶y Wi臋ziennej, Oddzia艂u II Sztabu G艂贸wnego Wojska Polskiego (funkcjonariuszy wywiadu), ksi臋偶a, pracownicy s膮d贸w oraz osadnicy wojskowi z Ziem Wschodnich. W艂adze sowieckie - Biuro Polityczne KC WKP(b) z J贸zefem Stalinem na czele, 艂ami膮c prawo mi臋dzynarodowe, zgodnie ze swoj膮 polityk膮 eksterminacyjn膮 zastosowan膮 wobec narodu polskiego na Kresach, zadecydowa艂y 5 marca 1940 roku o likwidacji polskich je艅c贸w wojennych. Zostali oni przewiezieni do Tweru i w okresie kwiecie艅-maj byli systematycznie rozstrzeliwani – ok. 250 dziennie - w budynu tamtejszego wi臋zienia NKWD przy ul. Sowieckiej. Kat Tweru - sowiecki genera艂 B艂ochin w czasie egzekucji je艅c贸w polskich , zak艂ada艂 specjalny gumowo-sk贸rzany str贸j. Nast臋pnie ofiary zakopywane by艂y w zbiorowych mogi艂ach w lasach o艣rodka rekreacyjnego NKWD ko艂o wsi Miednoje, po艂o偶onej 32 km od Tweru, w pobli偶u drogi do Petersburga. Jest tu pochowanych 6349 Polak贸w. O morale wykonawc贸w zbrodni najlepiej 艣wiadczy fakt, 偶e by艂y szef twerskiego NKWD, D. Tokariew, kt贸ry zna艂 szczeg贸艂y sprawy, mieszka艂 w daczy wybudowanej niemal na grobach ofiar. A偶 do upadku ZSRR w 1991 roku nie wolno by艂o tak w Zwi膮zku Sowieckim jak i Polsce wspomina膰 o tej masakrze pod kar膮 艣mierci lub wi臋zienia. W dniu 2 wrze艣nia 2000 roku zosta艂 otwarty w Miednoje Polski Cmentarz Wojenny. Powstanie nekropolii w Miednoje jest na pewno du偶ym sukcesem w艂adz polskich. Tu bowiem op贸r ze strony Rosjan by艂 najwi臋kszy. Nawet data otwarcia cmentarza budzi艂a kontrowersje. Na uroczysto艣ci otwarcia cmentarza w艂adze Rosji reprezentowa艂 tylko szef Ministerstwa Spraw Wewn臋trznych W艂adymir Ruszaj艂o. Eugenia Igoriewna Krawcowa, zast臋pca dyrektora ds. naukowych Pa艅stwowego Memorialnego Kompleksu "Miednoje" Ministerstwa Kultury Rosyjskiej Federacji, stwierdzi艂a, 偶e „Dotychczas o zbrodni tu pope艂nionej wolno by艂o m贸wi膰 tylko drzewom”. Efekt jest godny podziwu. Zar贸wno architekci, jak i wykonawcy stan臋li na wysoko艣ci zadania. Najpi臋kniej cmentarz wygl膮da noc膮, gdy spacer pod艣wietlonymi alejkami sk艂ania do refleksji i zadumy, do pochylenia si臋 nad polskim losem... Cmentarz ma prawie identyczny kszta艂t, jak katy艅ski. Tu偶 przy wej艣ciu znajduj膮 si臋 艣ciana o艂tarzowa, du偶y krzy偶, dzwon wkopany w ziemi臋 i rz臋dy tablic z nazwiskami spoczywaj膮cych tu os贸b (Marek A. Koprowski „Go艣膰 Niedzielny”). Na cmentarzu o 艂膮cznej powierzchni 1,7 ha zlokalizowano 25 zbiorowych mogi艂 (g艂臋bokie 3 m, 艣rednica 12 m) zamordowanych i pochowanych tu Polak贸w z obozu jenieckiego w Ostaszkowie. Na cmentarzu spoczywa 43 oficer贸w Wojska Polskiego, 72 偶o艂nierzy i podoficer贸w Wojska Polskiego, 240 oficer贸w policji i 偶andarmerii, 765 podoficer贸w policji i 偶andarmerii, 4924 szeregowych policjant贸w, 189 pracownik贸w s艂u偶by wi臋ziennej, 9 wywiadowc贸w, 5 ksi臋偶y, 35 osadnik贸w, 4 handlowc贸w, 4 osoby przeniesione z wi臋zie艅 polskich, 5 pracownik贸w s膮downictwa, 54 inne osoby (z tej liczby 3848 mieszka艂o na terenach Rzeczypospolitej w艂膮czonych do Niemiec, g艂贸wnie na 艢l膮sku). Ka偶dy zamordowany Polak ma tabliczk臋 z imieniem, dat膮 urodzenia, miejscem pochodzenia, oddzia艂em pracy w czasie zaaresztowania oraz rokiem 艣mierci - 1940. Na ka偶dej z 25 mogi艂 jest postawiony krzy偶. Znajduj膮 si臋 tak偶e upominki dla zmar艂ych, m.in. krzy偶e, tabliczki, napisy przywiezione przez rodziny pochowanych. Cmentarz odwiedzaj膮 bowiem liczne pielgrzymki z Polski. Jest on polskim sanktuarium narodowym. Kapelanem Polskiego Cmentarza Wojennego w Miednoje jest obecny proboszcz parafii rzymskokatolickiej pw. Przemienienia Pa艅skiego w Twerze ksi膮dz W艂adys艂aw Wojdat. Polskie tablice pami膮tkowe zosta艂y umieszczone w monastyrze w Ostaszkowie i na budynku by艂ej siedziby NKWD w Twerze. W 68. rocznic臋 (2008) 艣mierci Polak贸w w Twerze we Wroc艂awiu ods艂oni臋ta zosta艂a tablica upami臋tniaj膮ca ofiary tej wielkiej sowieckiej zbrodni ludob贸jstwa. Uroczysto艣膰 rozpocz臋艂a si臋 msz膮 艣wi臋t膮, po kt贸rej nast膮pi艂o ods艂oni臋cie i po艣wi臋cenie tablicy pami膮tkowej w Sanktuarium Golgoty Wschodu u Ojc贸w Redemptoryst贸w. W uroczysto艣ci wzi臋艂y udzia艂 i.in. rodziny zamordowanych policjant贸w (IAR). Niestety, tak jakby martyrologii polskie na ziemi twerskiej by艂o za ma艂o w latach 1939-40, monastyr w Ostaszkowie by艂 jeszcze raz wi臋zieniem dla Polak贸w, tym razem w latach 1944-47. Fundacja „Karta” w Warszawie wyda艂a publikacj臋 pt. „Uwi臋zieni w Ostaszkowie i Riazaniu”, kt贸ra jest alfabetycznym wykazem 4307 internowanych Polak贸w i obywateli polskich, kt贸rzy w latach 1944-1947 przeszli przez obozy jenieckie nr 41 w Ostaszkowie w obwodzie kalini艅skim (twerskim) i nr 178–454 pod Riazaniem. Ta polska tragedia na ziemi twerskiej jest jeszcze ma艂o znana. ............... Polakami w Rosji i ich dziejami zacz膮艂em si臋 interesowa膰 dopiero od czasu podr贸偶y po Rosji w 2005 roku. Zaprezentowany tu materia艂 pochodzi wy艂膮cznie z moich zbior贸w, kt贸re zebra艂em od 2005 roku. Jest on prawdopodobnie niepe艂ny. Histori臋 Polak贸w w Twerze i innych miejscowo艣ciach, o kt贸rych ju偶 pisa艂em czy b臋d臋 teraz pisa艂 mo偶na zapewne powi臋kszy膰 o dodatkowe informacje. Je艣li kto艣 ma je, b臋d臋 wdzi臋czny za przekazanie ich redakcji „Polonia dla Polonii”, za co z g贸ry serdecznie dziekuj臋. Marian Ka艂uski |