Prze艣ladowanie Polak贸w katolik贸w w archidiecezji wile艅skiej Posted on: December 24, 2019 Po odzyskaniu przez Litw臋 niepodleg艂o艣ci w 1991 r. litewski Ko艣ci贸艂 katolicki podobnie jak rz膮d litewski r贸wnie偶 nie zmieni艂 swego przedwojennego wyj膮tkowo wrogiego nastawienia do Polak贸w i polskich katolik贸w skupionych teraz, czyli po zag艂adzie 200-tysi臋cznej spo艂eczno艣ci polskiej na Litwie Kowie艅skiej, w Wilnie i na Wile艅szczy藕nie, czyli w archidiecezji wile艅skiej i og贸lnie do polskiego Ko艣cio艂a. Litewscy biskupi wile艅scy, zasiadaj膮cy na tutejszym stolcu biskupim od 1989 r., zawzi臋cie zwalczaj膮 polski katolicyzm w Wilnie i na Wile艅szczy藕nie oraz d膮偶膮 do litwinizacji tamtejszych Polak贸w, udowadniaj膮c tym samym, 偶e ci膮gle daleko im/Ko艣cio艂owi litewskiemu do prawdziwego chrze艣cija艅stwa. Od czas贸w sowieckich likwiduj膮 polskie nabo偶e艅stwa. Zmar艂ych ksi臋偶y polskich zast臋puj膮 proboszczami litewskimi. Biskupi ograniczaj膮 prawie do zera liczb臋 kszta艂c膮cych si臋 na ksi臋偶y Polak贸w w seminariach duchownych (Jerzy T. Zalesiak J臋zyk liturgii 鈥 to tylko cz臋艣膰 problemu 鈥濻艂owo. Dziennik Katolicki鈥 20.3.1995), chocia偶 na Litwie wyst臋puje drastyczny brak ksi臋偶y. St膮d na pocz膮tku lat 90. zaledwie kilku ksi臋偶y polskich prowadzi艂o prac臋 duszpastersk膮 w艣r贸d 250 000 Polak贸w na Wile艅szczy藕nie. 鈥炩 przesz艂o 80 parafiach zamieszka艂ych w ogromnej wi臋kszo艣ci przez Polak贸w, proboszczami s膮 Litwini pos艂uguj膮cy si臋 cz臋sto j臋zykiem rzekomo-polskim ca艂kowicie niezrozumia艂ym przez Polak贸w. Ksi臋偶a ci w wielu wypadkach prowadz膮 g艂贸wnie dzia艂alno艣膰 nie duszpastersk膮, ale polityczn膮 skierowan膮 na lituanizacj臋 spo艂eczno艣ci polskiej, g艂贸wnie polskich dzieci鈥 (Aleksander Dawidowicz W sprawie Polak贸w na Wile艅szczy藕nie 鈥濶owy 艢wiat鈥, Warszawa 25-26.7.1992). Tymczasem w Polsce od 1932 r. istnieje Towarzystwo Chrystusowe dla Polonii Zagranicznej 鈥 chrystusowcy, czyli rzymskokatolickie zgromadzenie zakonne, kt贸rego celem jest apostolstwo poprzez prac臋 duszpastersk膮 na rzecz Polak贸w mieszkaj膮cych poza granicami kraju. Chrystusowcy prowadz膮 duszpasterstwo w艣r贸d Polak贸w w kilkudziesi臋ciu krajach. Mogliby pracowa膰 tak偶e w艣r贸d polskich katolik贸w na Litwie, jednak biskupi litewscy nie wyra偶aj膮 na to zgody. Jeremi Sidorkiewicz w polskim 鈥濳urierze Wile艅skim鈥 z 23 marca 2011 r. wyja艣nia ten sprzeciw: 鈥濪zisiejsi litewscy hierarchowie ko艣cielni r贸wnie偶 nie raz pokazali niech臋tne Polakom oblicze鈥. Dzia艂acz spo艂eczno艣ci polskiej w Wilnie i na Wile艅szczy藕nie i w latach 1992-96 pose艂 na Sejm litewski Zbigniew Siemienowicz w tym samym pi艣mie (B艂膮dz膮ca Pogo艅 鈥 relacje polsko-litewskie, 10.9.2010) pisze, 偶e niekt贸rzy ksi臋偶a litewscy potrafi膮 zwalcza膰 nawet polskie s艂owo w ko艣ciele: 鈥濿 wielu ko艣cio艂ach zaniechano nie tylko kaza艅 polskich, ale nawet odczytywania po polsku polskiej ewangelii鈥. Gorzej. W 鈥濻艂owie. Dzienniku Katolickim鈥 z 20 marca 1995 r. czytamy: 鈥炩olacy w Druskiennikach, Marcinka艅cach, Olkienikach, Olanach, Ignalinie, Rymszanych, Duksztach i kilkunastu dalszych parafiach w og贸le nie maj膮 nawet mo偶liwo艣ci modlenia si臋 w ko艣cio艂ach po polsku鈥. Carskie og艂oszenie w 贸wczesnym Wilnie, kt贸re ostrzega艂o Polak贸w: 鈥濭oworit polskij wospreszczaetsia鈥 (m贸wienie po polsku zabronione) od偶y艂o na dzisiejszej Litwie 鈥 w pa艅stwie niby demokratycznym i tolerancyjnym oraz katolickim, nale偶膮cym z polsk膮 pomoc膮 do Unii Europejskiej i NATO. Na odbytym w dniach 6-8 maja 2016 r. Narodowym Kongresie Mi艂osierdzia w Wilnie, 90 tys. Polak贸w mieszkaj膮cych w Wilnie, 鈥瀗ie mia艂o okazji us艂ysze膰 j臋zyka ojczystego w modlitwach og贸lnych鈥 (鈥濼ygodnik Wile艅szczyzny鈥, 鈥濳resy.pl). Zaraz po odzyskaniu katedry wile艅skiej pierwszy w dziejach arcybiskup litewski Wilna Julionas Stepanovicius (1989-91) uczyni艂 z niej - tej wielowiekowej arcypolskiej 艣wi膮tyni b臋d膮cej pod patronatem patrona Polski 鈥 艣w. Stanis艂awa i z grobami kr贸l贸w i kr贸lowych Polski, oraz kr贸lewicza 艣w. Kazimierza, tak偶e patrona Polski, wzniesion膮 w obecnym kszta艂cie przez polskich architekt贸w Wawrzy艅ca Gucewicza i Micha艂a Szulca, w kt贸rej na o艂tarzu g艂贸wnym jest ci膮gle obraz Zamordowanie 艣w. Stanis艂awa przez Boles艂awa 艢mia艂ego polskiego malarza Franciszka Smuglewicza, kt贸r膮 ca艂y nar贸d polski po wielkiej powodzi w 1931 r. uratowa艂 przed niechybnym zawaleniem si臋, uczyni艂 LITEWSK膭 艣wi膮tyni膮 narodow膮, tym samym zamkni臋t膮 dla polskich katolik贸w w Wilnie; msze odprawiane s膮 wy艂膮cznie po litewsku. Usuni臋to ze 艣wi膮tyni prawie wszystkie pami膮tki polskie, m.in. zamurowano nagrobek przedwojennego arcybiskupa wile艅skiego Jana Cieplaka, m.in. m臋czennika wi臋zie艅 sowieckich oraz usuni臋to tablic臋 upami臋tniaj膮c膮 kr贸la W艂adys艂awa Jagie艂艂臋 鈥 pierwszego budowniczego katedry wile艅skiej! (M. Kosman Orze艂 i Pogo艅) . Prawie sto tysi臋cy Polak贸w w Wilnie ma do swojej wy艂膮cznej dyspozycji tylko jeden ko艣ci贸艂 鈥 艣w. Ducha, a do wi臋kszo艣ci parafii na Wile艅szczy藕nie biskupi kieruj膮 ksi臋偶y litewskich, cz臋sto nacjonalist贸w, kt贸rzy, jak np. proboszczowie w Dziewieniszkach i Oranach usun臋li (w Oranach zniszczy艂) pomniki polskie z dziedzi艅c贸w ko艣cielnych. W 1996 r. g艂o艣na by艂a sprawa usuni臋cia przez kolejnego litewskiego arcybiskupa wile艅skiego, pochodz膮cego z Kowna Audrysa Backisa (1991-2013), znanego polako偶erc臋 ze stanowiska proboszcza z polskiej parafii w Szumsku ko艂o Wilna polskiego kap艂ana, ks. Dariusza Sta艅czyka, tylko za to, 偶e podtrzymywa艂 polski katolicyzm w ko艣ciele (Urszula G膮ssowska Wile艅skie racje i 偶ale 鈥濵y艣l Polska鈥, nr 9 (30), wrzesie艅 1996). W 2005 r. dosz艂o do ostrego konfliktu mi臋dzy polskimi katolikami w Wilnie, a arcybiskupem Audrysem Backisem, kt贸ry w spos贸b wyj膮tkowo brutalny nakaza艂 wynie艣膰 z polskiego ko艣cio艂a 艣w. Ducha znany dzisiaj na ca艂ym 艣wiecie (dos艂ownie) obraz Jezu Ufam Tobie, namalowany w 1934 r. przez polskiego malarza Eugeniusza Kazimirowskiego wed艂ug wskaz贸wek przebywaj膮cej w贸wczas w klasztorze wile艅skim 艣wi臋tej Faustyny Kowalskiej, usuwaj膮c z niego jednocze艣nie polski napis Jezu Ufam Tobie. Obraz zosta艂 umieszczony w innym ko艣ciele, aby nie by艂 uto偶samiany z polskim katolicyzmem (Polakom ukradziono obraz 鈥濭oniec鈥 30.9. 鈥 6.10.2005). W polskim ko艣ciele w Turgielach na Litwie dosz艂o do szokuj膮cego incydentu. Grupa litewskich aktor贸w wtargn臋艂a do 艣wi膮tyni zak艂贸caj膮c Msz臋 艣w. Cel by艂 tylko jeden 鈥 zadrwi膰 z uczu膰 religijnych zgromadzonych Polak贸w鈥 (wPolityce 16.8.2018). Jak podkre艣la redakcja strony 鈥濿ile艅ski Pegaz z u艣miechem i smutkiem鈥 na Facebooku, to ju偶 kolejny przypadek atakowania modl膮cych si臋 Polak贸w przez Litwin贸w. Archidiecezja wile艅ska, w kt贸rej Polacy stanowi膮 35-40% wiernych, opr贸cz litewskiego ordynariusza ma tak偶e dw贸ch litewskich biskup贸w pomocniczych: Ar奴nasa Poni拧kaitisa i Dariusa Trijonisa, nie ma prawa mie膰 trzeciego biskupa pomocniczego 鈥 Polaka, kt贸ry dba艂 by o sprawy polskich katolik贸w na terenie archidiecezji. Bezczelno艣膰 i antypolsko艣膰 Ko艣cio艂a litewskiego jest bezgraniczna. Z internetowej angielskiej Wikipedii dowiadujemy si臋 (Wikipedia litewska i polska ten fakt ukrywaj膮 przed Polakami), 偶e biskupi litewscy Teofilius Matulionis and Vincentas Borisevi膷ius w 1990 r. rozpocz臋li w Watykanie starania o kanonizacj臋 biskupa Me膷islovasa Reinysa, jednego z najwi臋kszych litewskich polako偶erc贸w XX wieku, kt贸ry po aresztowaniu w marcu 1942 r. przez Niemc贸w we wsp贸艂pracy z Litwinami arcybiskupa wile艅skiego Romualda Ja艂brzykowskiego oraz za zgod膮 Watykanu (proniemieckiego Piusa XII), co by艂o sprzeczne z konkordatem polsko-watyka艅skim z 1925 r., by艂 administratorem archidiecezji i na tym stanowisku niemi艂osiernie prze艣ladowa艂 w Wilnie i na Wile艅szczy藕nie polskich katolik贸w 鈥 bez w膮tpienia ma on polsk膮 krew na r臋kach! (sprawy te omawia szczeg贸艂owo ks. Tadeusz Krahel w serii artyku艂贸w opublikowanych w 2007 r. na 艂amach wydawanego w Bia艂ymstoku miesi臋cznika 鈥濿 S艂u偶bie Mi艂osierdzia鈥 oraz Marian Ka艂uski w I tomie 鈥濻praw kresowych 鈥 bez cenzury鈥 Toru艅 2017). Podobnych przyk艂ad贸w mo偶na by by艂o podawa膰 w niesko艅czono艣膰. Najwymowniejszym dokumentem m贸wi膮cym o tym jak Ko艣ci贸艂 litewski t臋pi polski katolicyzm w archidiecezji wile艅skiej jest wys艂any w czerwcu 2005 r. do arcybiskupa wile艅skiego A.J. Backisa przez polskich katolik贸w w Wilnie 鈥濴ist otwarty do J. E. Kardyna艂a Audrysa Juozasa Backisa Arcybiskupa Metropolity Wile艅skiego鈥, kt贸ry opublikowa艂 鈥濼ygodnik Wile艅szczyzny鈥 z 12-18 maja, a nast臋pnie 鈥濳urier Wile艅ski鈥 z 14-16 maja, kt贸ry w Polsce 鈥 przez polskie g艂贸wne media w ramach rzekomej przyja藕ni polsko-litewskiej prawdopodobnie zosta艂 zupe艂nie przemilczany. Dlatego przytaczam tu go w ca艂o艣ci jako wa偶ny dokument odnosz膮cy si臋 do najnowszych stosunk贸w polsko-litewskich 鈥 tych prawdziwych, a nie zak艂amanych: 鈥濲ego Eminencjo, Wierni narodowo艣ci polskiej w okresie bolszewizmu, pomimo prze艣ladowa艅, trwali w wierze swych ojc贸w, utrzymywali ko艣cio艂y i bronili ksi臋偶y bez wzgl臋du na ich narodowo艣膰. S膮dzili艣my, 偶e gdy Litwa odzyska niepodleg艂o艣膰, nastanie okres rozwoju i rozkwitu Ko艣cio艂a Katolickiego na Litwie, 偶e hierarchia ko艣cielna oceni nasze po艣wi臋cenie i Polacy na Litwie b臋d膮 mogli bez przeszk贸d si臋 modli膰 (w swoim j臋zyku). Szczeg贸lne nadzieje 偶ywili艣my w stosunku do Jego Eminencji jako osoby nieska偶onej nacjonalizmem litewskim, wychowanej w tradycjach chrze艣cija艅skiej Europy (ks. Backis wychowa艂 si臋 na emigracji, od 1964 r. pracowa艂 w Watykanie, w latach 1988-91 by艂 nuncjuszem apostolskim w Holandii i w 1991 r. przyby艂 do Wilna; by艂 pupilkiem Jana Paw艂a II 鈥 wida膰, 偶e papie偶 postawi艂 na z艂ego konia; czyli wrogo艣膰 do Polak贸w Backis wypi艂 z mlekiem matki wychowanej na Litwie Kowie艅skiej 鈥 M.K.). Z 偶alem w sercu stwierdzamy, 偶e postawa i dzia艂alno艣膰, jak膮 Jego Eminencja i szczeg贸lnie wikariusz Metropolity Wile艅skiego ks. pra艂at Kestutis Latoza prowadz膮 w stosunku do nas, wiernych narodowo艣ci polskiej, jest dla nas krzywdz膮ca. 艢wiadczy o tym, mi臋dzy innymi, brak nabo偶e艅stw w j臋zyku polskim w Archikatedrze Wile艅skiej, ostatnio odmowna odpowied藕 Jego Eminencji na pro艣b臋 nawet o jednorazow膮 Msz臋 艣w. w intencji Papie偶a Jana Paw艂a II w 30. dniu po jego 艣mierci, brak tych偶e nabo偶e艅stw i uroczysto艣ci po polsku podczas obchod贸w 400-lecia 艣w. Kazimierza, faktyczne wyp臋dzenie (polskich) dominikan贸w o. Witolda i o. Dariusza z (polskiego) ko艣cio艂a Ducha 艢wi臋tego, brak rozk艂ad贸w nabo偶e艅stw w j臋zyku polskim np. przy wej艣ciu do ko艣cio艂a Wszystkich 艢wi臋tych, ko艣cio艂a 艣w. Piotra i Paw艂a. W ko艣ciele 艣w. Piotra i Paw艂a, polskiemu ch贸rowi ko艣cielnemu zabrania si臋 艣piewa膰 na g艂osy 鈥 przez co ubli偶a si臋 godno艣ci ludzkiej, poni偶a si臋 wiernych. W czasie bierzmowania w roku ubieg艂ym kilkuset dzieci w polskim ko艣ciele Ducha 艢wi臋tego Kardyna艂 by艂 nieobecny. Przyjmujemy to jako ignorancj臋 w stosunku do wiernych Polak贸w ze strony Kardyna艂a. Siostry benedyktynki, wile艅skie Polski, czekaj膮 wci膮偶 na zwrot ko艣cio艂a 艣w. Katarzyny i klasztoru. W jednym z wywiad贸w Kardyna艂 powiedzia艂, 偶e nie b臋dzie tworzy膰 nowej parafii (dla Polak贸w). Wi臋c lepiej sprzeda膰 lub odda膰 je w dzier偶aw臋, a siostry niech 艂askawie czekaj膮 kolejne 25 lat? A los innych klasztor贸w czy偶 nie jest podobny? Ca艂kowitej ruinie uleg艂 klasztor polskich bernardynek przy ko艣ciele 艣w. Micha艂a. Jak m贸wi w jednym z wywiad贸w cz艂onek Pa艅stwowej Komisji Ochrony Zabytk贸w przy Sejmie Republiki Litewskiej Grazina Dramait, Kuria planowa艂a odda膰 ten budynek we w艂adanie w艂a艣cicieli pobliskiego hotelu 鈥濵abre鈥. Jedena艣cie lat parafianie ko艣cio艂a Ducha 艢wi臋tego czekaj膮 i nie mog膮 us艂ysze膰 brzmienia s艂ynnych organ贸w, kt贸re wci膮偶 znajduj膮 si臋 w renowacji u niejakiego Gucasa鈥 Czy nieprzyj臋cie do seminarium duchownego dw贸ch braci franciszkan贸w narodowo艣ci polskiej nie by艂o dyskryminacj膮? Czy zamkni臋cie wst臋pu do klasztoru s. Faustyny (Kowalskiej) pielgrzymom z Polski nie jest dyskryminacj膮? A znikanie (polskich) dzie艂 sztuki z ko艣cio艂贸w wile艅skich? Ko艣ci贸艂 powinien by膰 instytucj膮, kt贸ra chroni swoje dziedzictwo i zapewnienie tego na terenie Archidiecezji Wile艅skiej jest obowi膮zkiem w艂a艣nie Jego Eminencji. W Ko艣ciele Katolickim obowi膮zuj膮 zasady hierarchii, obowi膮zuje Kodeks Prawa Kanonicznego. Czy Kodeks Prawa Kanonicznego obowi膮zuje r贸wnie偶 Jego Eminencj臋? Czy dekrety z 2004.03.08 Nr 42 i Nr 43 odno艣nie rekonsekracji ko艣cio艂a Tr贸jcy 艢wi臋tej i przekazaniu obrazu Jezusa Mi艂osiernego do Wile艅skiej Kurii Diecezjalnej s膮 zgodne z tym prawem? Uwa偶amy, 偶e decyzje w Ko艣ciele powinny by膰 wywa偶one, poparte wa偶kimi argumentami. Czy obecny ko艣ci贸艂ek Mi艂osierdzia Bo偶ego mo偶e pomie艣ci膰 2-3 tys. wiernych, kt贸rzy si臋 gromadz膮 na nabo偶e艅stwa w ko艣ciele Ducha 艢wi臋tego w czasie Tygodnia Mi艂osierdzia Bo偶ego? Jego Eminencja wcale nie liczy si臋 ze zdaniem wiernych. Nie tylko niekt贸re wypowiedzi Jego Eminencji przed kamerami telewizyjnymi, ale te偶 w wywiadach prasowych rozmijaj膮 si臋 z prawd膮. Chrystus powiedzia艂: Nie wy mnie, lecz ja was wybra艂em, nie wy mnie s艂u偶ycie, lecz ja przyszed艂em s艂u偶y膰 wam. Czy tak jest w przypadku Kardyna艂a? Sk膮d ten brak mi艂o艣ci i szacunku dla wiernych? Mo偶e st膮d, 偶e Jego Eminencja jest zarz膮dc膮 ogromnych ko艣cielnych d贸br sakralnych i materialnych i dysponuje nimi wed艂ug w艂asnego uznania? B贸g wszystko widzi: i nasze intencje Jego Eminencji. W sytuacji, gdy codziennie s膮 naruszane prawa wiernych narodowo艣ci polskiej, gdy Jego Eminencja czyni wszystko, by tych wiernych nastawi膰 przeciwko sobie, a przez to i przeciwko Ko艣cio艂owi Katolickiemu, nie mo偶emy milcze膰 i zwracamy si臋 do Ksi臋dza Kardyna艂a o zaprzestanie tych dzia艂a膰, o liczenie si臋 ze zdaniem wiernych, o odpowiedzialny stosunek do powierzonych Kardyna艂owi przez Ojca 艢wi臋tego obowi膮zk贸w. Je偶eli Ksi膮dz Kardyna艂 nie zmieni swego post臋powania, zwr贸cimy si臋 do Stolicy Apostolskiej z pro艣b膮 o zmian臋 Metropolity Archidiecezji Wile艅skiej. Niniejszy list wysy艂amy r贸wnie偶 do przedstawicieli zorganizowanej spo艂eczno艣ci polskiej: Zwi膮zkowi Polak贸w na Litwie, Katolickiemu Stowarzyszeniu Polak贸w na Litwie, pos艂om na Sejm Litwy z pro艣b膮 o po艣rednictwo we wsp贸lnym poszukiwania rozwi膮za艅 tych, jak偶e bolesnych dla nas spraw. Z wyrazami chrze艣cija艅skiej mi艂o艣ci i wielkiej nadziei. Parafianie ko艣cio艂a pw. Odnalezienia Krzy偶a 艣w. i ko艣cio艂a 艣w. 艣w. Piotra i Paw艂a鈥. List ten abp Backis 鈥瀢yrzuci艂 do kosza鈥 albo jak m贸wili Polacy w Wilnie: 鈥瀢ytar艂 sobie nim ty艂ek鈥 i do ko艅ca swej w艂adzy arcybiskupiej w Wilnie, czyli do 2013 r. kontynuowa艂 antypolski kurs w Ko艣ciele wile艅skim. Czy to nie by艂a pogarda i buta oraz nietolerancja, rasizm i deptanie nauki Chrystusa ze strony tego purpurata okazywane polskim katolikom na terenie archidiecezji wile艅skiej?! Czy po 艣mierci tak偶e i on zostanie przez Watykan wyniesiony na o艂tarze Ko艣cio艂a katolickiego? Bo Watykan r贸wnie偶 nic nie zareagowa艂, czyli uzna艂, 偶e nie ma problemu, 偶e kardyna艂 Backis spe艂nia nale偶ycie pos艂ug臋 kap艂a艅sk膮. W Warszawie w 2019 w t艂umaczeniu na j臋zyk polski (z francuskiego) ukaza艂a si臋 ksi膮偶ka Martela Frederica Sodoma. Hipokryzja i w艂adza w Watykanie (640 stron), w kt贸rej autor pisze 鈥 przekonywuj膮co dowodzi (przez cztery lata zbiera艂 materia艂), 偶e 80% duchownych zatrudnionych w Watykanie to homoseksuali艣ci. Kardyna艂 Audrys Backis w latach 1964-1991 pracowa艂 w Watykanie 鈥 w s艂u偶bie dyplomatycznej Stolicy Apostolskiej. Czy偶by nale偶a艂 on do tych 80% duchownych zatrudnionych w Watykanie i st膮d by艂 nietykalny? Inaczej trudno zrozumie膰 postaw臋 Watykanu w tej sprawie. Bo偶e, Ty to wszystko widzisz i reagujesz? Nast臋pca abpa Backisa na wile艅skiej stolicy biskupiej, tak偶e emigrant, czyli obce cia艂o w Wilnie (nie ma ksi臋偶y litewskich urodzonych w Wilnie, kt贸rzy mogliby zosta膰 biskupami!), Gintaras Grusas (od 2013 r.), latem 2016 r. m.in. zlikwidowa艂 prowadzone od 1989/90 Studia Teologiczne w Wilnie w j臋zyku polskim. Wcze艣niej, jako sekretarz komitetu organizacyjnego pielgrzymki Jana Paw艂a II na Litwie w 1993 r. doprowadzi艂 do tego, 偶e nie mia艂o w og贸le doj艣膰 do spotkania 鈥瀙olskiego鈥 papie偶a z wile艅skimi Polakami, pomimo tego, 偶e tradycyjnie Jan Pawe艂 II podczas swoich bardzo licznych pielgrzymek po 艣wiecie zawsze spotyka艂 si臋 z Polakami, bardzo cz臋sto na stadionach (m.in. w Melbourne w Australii). Niestety, Jan Pawe艂 II id膮c zawsze na r臋k臋 antypolskiemu Ko艣cio艂owi litewskiemu (nigdy nie stan膮艂 w obronie Polak贸w 鈥 polskich katolik贸w na Litwie przed prze艣ladowaniami ze strony Ko艣cio艂a litewskiego!), zaakceptowa艂 antypolski plan pielgrzymki na Litwie. Wywo艂a艂o to g艂臋bokie oburzenie Polak贸w na Litwie i po licznych i g艂o艣nych protestach, papie偶 by艂 zmuszony spotka膰 si臋 z Polakami, jednak nie na wielkim stadionie, ale w ko艣ciele polskim 艣w. Ducha, aby prasa 艣wiatowa nie zauwa偶y艂a tego, 偶e w Wilnie mieszka ci膮gle dziesi膮tki tysi臋cy Polak贸w. Celem Ko艣cio艂a litewskiego, podobnie jak to by艂o za czas贸w Litwy Kowie艅skiej, jest ca艂kowita depolonizacja Ko艣cio艂a w archidiecezji wile艅skiej, do czego d膮偶y wytrwale biskupi wile艅scy. To jest dla niego sprawa priorytetowa, a nie na przyk艂ad zastraszaj膮ce pija艅stwo w艣r贸d Litwin贸w 鈥 katolik贸w litewskich. Na 191 kraj贸w, uj臋tych w rankingu 艢wiatowej Organizacji Zdrowia z lat 2010 鈥 2015, Litwa znajduje si臋 na niechlubnym 3 miejscu ze 艣rednim rocznym spo偶yciem czystego alkoholu na poziomie 16,2 litr贸w (Polska na 21 miejscu ze 艣rednio 11,5 litrami czystego alkoholu na osob臋; przed Polsk膮 jest nie tylko Rosja i Ukraina, ale tak偶e np. Czechy i Australia); najnowsze dane m贸wi膮, 偶e Litwa wysun臋艂a si臋 na 1 miejsce, a Litwini s膮 nazywani zapijaczonym narodem. Ko艣ci贸艂 litewski i jego ksi臋偶a nie s膮 dla Litwin贸w 偶adnym przyk艂adem moralnym (sianie nienawi艣ci mi臋dzy mieszka艅cami Litwy, niemoralno艣膰, pija艅stwo, luksusowe 偶ycie). St膮d tylko ok. 25-30% Litwin贸w ucz臋szcza na msze 艣w., wyst臋puje chroniczny brak ksi臋偶y (wed艂ug Catholic Hierarchy w 2017 r. w archidiecezji wile艅skiej, maj膮cej 600 tys. katolik贸w, pracowa艂o zaledwie 174 ksi臋偶y i by艂o zaledwie 50 zakonnik贸w i 167 si贸str zakonnych; z braku ksi臋偶y i przez sprzeciw arcybiskup贸w tworzenia nowych parafii, kt贸re musia艂yby by膰 polskie, w samym Wilnie jest zaledwie 19 parafii katolickich na 350 tys. wiernych, po 1991 r, zbudowano tylko 1 ko艣ci贸艂; w przedwojennym polskim Wilnie by艂o 12 parafii dla 135 tys. katolik贸w), coraz wi臋cej Litwin贸w zrywa z Ko艣cio艂em (KAI 15.5.2017) albo staje si臋 艢wiadkami Jehowy (w 2012 r. powsta艂 w Wilnie tak偶e polski zb贸r) i cz艂onkami kilkunastu innych wsp贸lnot protestanckich, w kt贸rych dostrzegaj膮 wi臋cej chrze艣cija艅stwa ni偶 w Ko艣ciele katolickim oraz kwitnie neopoga艅stwo: powsta艂a Romuva 鈥 zwi膮zek wyznaniowy odwo艂uj膮cy si臋 do przedchrze艣cija艅skich wierze艅 Ba艂t贸w. Wspomniany wy偶ej Jerzy T. Zalesiak pisze: 鈥濼e i inne przyk艂ady litwinizowania i nietolerancji religijnej wobec Polak贸w mo偶na mno偶y膰. Ich liczba dowodzi, 偶e Ko艣ci贸艂 litewski zszed艂 na pozycie narodowe鈥 Na Litwie nie dos艂yszano g艂osu Papie偶a Jana Paw艂a II w or臋dziu Poszanowanie mniejszo艣ci warunkiem pokoju z 8 grudnia 1996 r. i nie podj臋to dzie艂a naprawy: szanowania wolno艣ci religijnej jednostek w ich 偶yciu zbiorowym, nieskr臋powanego sprawowania kultu wiary, stworzenia warunk贸w do religijnego wykszta艂cenia鈥. Du偶a jest w tym wina samej Stolicy Apostolskiej i polskiego Episkopatu, kt贸rzy dla 艣wi臋tego spokoju i w trosce o dobre imi臋 Ko艣cio艂a katolickiego, jak Pi艂at obmywaj膮c r臋ce, nie reaguj膮 wcale na sprzeczne z duchem Ewangelii i nauki Ko艣cio艂a powszechnego post臋powanie Ko艣cio艂a litewskiego (polscy biskupi tym samym bior膮 na swoje sumienie zag艂ad臋 Polak贸w i polskiego katolicyzmu w Wilnie i na Wile艅szczy藕nie), kt贸ry przez takie post臋powanie wyklucza si臋 ze wsp贸lnoty chrze艣cija艅skiej, staj膮c si臋 jakim艣 pseudochrze艣cija艅skim chramem, czyli 艣wi膮tyni膮 poga艅sk膮. Litwini powr贸cili w艂a艣ciwie do poga艅stwa! Ko艣ci贸艂 litewski sta艂 si臋 narz臋dziem w r臋kach diab艂a! Dlatego powinien by膰 przez Stolic臋 Apostolsk膮, nazywan膮 tak偶e 艢wi臋t膮, oficjalnie wykluczony ze 艣wiatowej wsp贸lnoty katolickiej. Marian Ka艂uski (Nr 207) Source: Marian Ka艂uski |